Matkalle – mutta millä?

On pimeää, kun menee töihin ja on pimeää, kun tulee töistä. Aurinko suvaitsee näyttäytyä ehkä kerran kuukaudessa, muuten taivaalla majailee harmaa pilviverho. Mieli on massa eikä ulos loskaan tai liukkauteen viitsi enää pilkkopimeässä mennä. Ajatukset harhailevat aurinkoon, kohisevan meren rannalle, lämpimän hiekan päälle.

Kukapa ei haluaisi nousta pilvien päälle ja maata muutaman tunnin jälkeen aivan eri taivaan alla? Takaraivossa kuitenkin jyskyttää tieto siitä, miten epäekologista lentäminen on. Valtamerten tuolle puolen ei kuitenkaan jalkapatikalla pääse. Miten voi matkustaa niin, että tuottaa mahdollisimman vähän haittaa ympäristölle? Jäämällä kotiin tietysti. Jos maailma kutsuu, ei kotiin jääminen silloin ole vaihtoehto. Ennen tavaroiden pakkaamista voi kuitenkin olla paikallaan miettiä hetken, mitä voisi tehdä, jotta matkustaminen olisi mahdollisimman kestävää.

32080192330_b878b18aa6_c

Mikä matkustelussa mättää?

Ajoneuvojen polttoaineen palamisesta syntyy hiilidioksidia, joka on kasvihuonekaasuista merkittävin. Kasvihuonekaasuja saamme kiittää elämästä maapallolla, sillä ne estävät lämpösäteilyä karkaamasta kylmään avaruuteen. Ihmisen toiminnan, eli teollisuuden, energiantuotannon, metsien hävittämisen ja liikenteen, seurauksena hiilidioksidin määrä ilmakehässä kasvaa ja kasvihuoneilmiö voimistuu. Maapallolle tapahtuu kuin autolle aurinkoisena päivänä: aurinko paahtaa sisälle ja lämpötila nousee tukahduttavan kuumaksi. Ikkunaa ei saa auki, sillä kasvihuonekaasut estävät sen.

Liikenteestä syntyy noin 20 prosenttia Suomen vuotuisista kasvihuonepäästöistä. Pelkästään arkipäiväisessä kulkemisessa syntyy paljon päästöjä, puhumattakaan matkustuksesta. Numeroita rakastavalle internet on tulvillaan erilaisia päästölaskureita, joiden avulla voi tutustua eri ajoneuvojen päästöihin. Esimerkiksi Motivan Matkalla Suomessa -päästölaskurissa pystyy seuraamaan valitsemansa kulkuneuvon reittiä lähtökaupungista päätepisteeseen. Laskurin mukaan keskikokoisen bensiiniauton hiilidioksidipäästöt matkalla Helsingistä Rovaniemelle ovat noin 64 kilogrammaa per henkilö. Samalla matkalla junan hiilidioksidipäästöt ovat noin 40 kilogrammaa, kun lentäen hiilidioksidipäästöja syntyy noin 139 kilogrammaa per henkilö. Vähiten hiilidioksidipäästöjä tuottaisi laskurin mukaan bussilla matkustaminen, 34 kilogrammaa per henkilö. Iänikuinen virsi lentämisen epäekologisuudesta näyttäytyy siis näiden numeroiden valossa totena. Autoilulla on kuitenkin suurimmat yksikköpäästöt lentämisen jälkeen: keskimäärin eurooppalainen kulkee vuorokaudessa 40–5o kilometriä ja 70–80 prosenttia matkasta kuljetaan henkilöautolla.

31615279484_b3388c3a35_c

YK:n matkailujärjestö UNWTOn vuoden 2016 raportin mukaan 54 prosenttia turisteista matkustaa matkakohteeseensa lentäen ja 46 prosenttia autolla, junalla tai laivalla. Suomen sisällä on helppo valita lentokoneen sijasta matkustusmuodoksi juna, bussi tai oma auto. Lentäminen Suomen sisällä on usein kalliimpaa kuin muiden matkustusmuotojen käyttäminen, vaikka perille pääsee toki nopeasti.

Jos halajaa Suomen rajojen ulkopuolelle, liikkumisesta tulee monimutkaisempaa. Onnekkaita ovat ne Keski-Euroopassa asuvat, jotka junat ja bussit kuljettavat muutamassa tunnissa toiseen maahan. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 suomalaiset tekivät noin 8 miljoonaa vapaa-ajanmatkaa ulkomaille. 60 prosenttia yöpymisen sisältäneistä matkoista tehtiin lentäen. Laivalla tehtyjä matkoja oli 31 prosenttia. Myös laivaliikenne aiheuttaa suuria päästöjä, ja hiilidioksidipäästöt lisääntyvät nopeuden kasvaessa. Esimerkiksi Itämerellä matkustajalaivat tuottavat 25 prosenttia kokonaispäästöistä, vaikka alukset edustavat vain viittä prosenttia kaikista laivatyypeistä Itämerellä.

31646728533_e78f55c4e2_c

Jos lentämistä ei voi välttää eikä halua muuttaa elämäntapojaan niin rajusti, että luopuu matkustelusta täysin, kannattaa miettiä, mitä voi tehdä vähentääkseen lentämisestä aiheutuvia päästöjä. Seuraavassa on esitelty yksinkertaisia keinoja lentää edes hiukan vihreämmin.

Muistilista lentomatkalle

Laatu korvaa määrän?

Sen sijaan, että lennät monta kertaa vuodessa muutamaksi päiväksi jonnekin, mitäpä jos seuraavalla kerralla viipyisitkin paikan päällä pidemmän aikaa. Näin tutustut kohteeseen paremmin, ärsyttävä matkalaukkujen pakkaaminen ja purkaminen vähenee ja siinä sivussa myös hiilidioksidipäästöt. Yksi pitkäkestoisempi matka on pienempi paha kuin monta lyhyttä.

Nopeammin ja helpommin perille

Suosi suoria lentoja aina, kun se on mahdollista, sillä lentokoneen nousu kuluttaa huomattavan määrän polttoainetta. Suorat lennot saattavat olla kalliimpia, mutta vältyt ikävältä odottelulta lentokentillä ja pääset suoraan nauttimaan matkakohteesta. Sen minkä rahassa säästää, sen usein ajassa häviää.

Lomaile kevyesti

Jokainen matkatavaran lisäkilo nostaa polttoaineenkulutusta. Esimerkiksi Helsingin ja Lontoon välisellä edestakaisella lennolla hiilidioksidipäästöt kasvavat 0,6 kiloa jokaisen lisäkilon myötä. On aivan turha raahata koko arsenaalia kosmetiikkaa mukaan tai pakata laukkuun monet eri kengät. Säästä pienikokoiset kätevät kosmetiikkapullot ja kuljeta niissä kosteusvoiteet ja shampoot. Pakkaa mukaan vaatteita, jotka sopivat moneen eri tilanteeseen ja joita yhdistelemällä voi luoda erilaisia asukokonaisuuksia. Myös elektroniikka tuo yllättävän paljon lisäpainoa. Mieti, mitä todella tarvitset, ja ota ainakin sähköhammasharjan tilalle ihan normaali hammasharja.

31615277694_6a455d9003_c
Vähennä muualta

Lentämisestä aiheutuvia päästöjä voi kompensoida valitsemalla kestäviä valintoja arjessa: Auton sijaan turvaudu pyörään, omiin jalkoihin tai julkisiin liikennevälineisiin. Tai laske asunnon lämpötilaa yhdellä asteella, jolloin säästät sekä energiaa että lämmityskuluja. Aina ei tarvitse matkustaa merta edemmäs kalaan, sillä myös Suomessa riittää paljon nähtävää. Ensi kesän etelänmatkan sijaan tee matka Lapin erämaihin tai pyöräile Ahvenanmaan ympäri. Lähialueilla riittää varmasti nähtävää, kunhan osaa katsoa vieraan silmin.

+Työmatkailu

Suomesta tehtiin vuonna 2015 noin 1,8 miljoonaa ulkomaille suuntautunutta työmatkaa, joista päivämatkoja oli 230 000. Digitalisaation myötä paikka ei ole enää rajoitteena ihmisten tapaamiselle ja turhista yhden palaverin työmatkoistakin voi helpommin luopua.

31646729503_4279bcd7a9_c

Tiedostava matkailija osaa punnita eri vaihtoehdot ja valita niistä tarkoitukseen sopivimman. Ympäristöä ajatteleva tietää myös, miten tulee toimia ympäristövaikutusten minimoimiseksi sekä matkalla että itse matkakohteessa.

Maailma on avoinna. Hyvää matkaa!

Kestävä matkailu on paljon muutakin kuin vain sitä, että päättää auton sijasta lähteä reissuun junalla. YK:n matkailujärjestö UNWTOn määritelmän mukaan kestävään turismiin kuuluu taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristöllisten näkökulmien huomioon ottaminen. Lue niistä lisää UNWTOn tai Reilun matkailun yhdistyksen sivuilta.

asset-5

One Comment Lisää omasi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s